Kesän alussa työmatkapyöräilijän polkupyörä varastettiin ja edessä on uuden hankinta. Olisikohan
sähköpyörästä työmatkapyöräksi? Alla testaajien kokemuksia Ortler Montana –sähköpyörästä.
***
Ortler Montana –merkkistä sähköpyörää eli tuttavallisemmin
Alvaria testasi pariskunta, joista toinen on työmatkapyöräilijä ja toinen vapaa-ajan
pyöräilijä. Työmatkapyöräilijä on taittanut matkansa aiemmin hybridipyörällä.
Työmatkan pituus on noin 10 kilometriä suuntaansa ja pyörä on ollut käytössä ympäri
vuoden. Työmatka on alamäkivoittoinen ja kotimatkalla nousua tulee 90m.
Matkassa on sulan maan aikaan mennyt puolisen tuntia. Työmatkapyöräilijä myös
harrastaa maastopyöräilyä.
Työmatkapyöräilijän työn luonteen omaisesti myös pyörän
tekniikasta tehtiin huomioita sekä sitä verrattiin arkipyörän ja maastopyörän
ominaisuuksiin.
Alvari on sähköavusteinen kaupunkipyörä. Verrattuna omiin
pyöriin Alvarin ajoasento vaati totuttelua. Asento on pysty ja tuntuu, että
eturengas kaatuu alle tiukemmissa mutkissa. Maastopyörässä rengas on suhteessa
ohjaustankoon kauempana edessä tehden ajotuntumasta vakaamman.
Maastopyörässä ohjaustangon muoto on suorempi. |
Alvarissa on laadukas Shimanon vaihtaja, se toimi hyvin.
Shimano Steps -keskiömoottori on vahva ja sen 500W akku kesti tietotyöläisen
käytössä noin 80-100 km täydellä avustuksella. Mutta kun akku loppui, oli
loppumatka maastosta riippumatta tervaista ylämäkeä. Pyörä itsessään painaa
noin 25 kiloa. Virran loputtua moottori muuttui enemmänkin jarruttavaksi kuin
eteenpäin työntäväksi voimaksi. Sama tuntuma on kuitenkin monessa muussakin
sähköavusteisessa pyörässä.
Alvari teki omalla panoksellaan maanantaiaamujen töihin lähdöstä helpompaa. |
Suurimmaksi avustusnopeudeksi on säädetty lain mukainen 25
km/h. Kun pyörä saavutti tämän nopeuden, sammui moottori herkästi tehden ajosta
nykivää. Ajaminen oli luontevampaa, kun ajeli hiljaisemmalla vauhdilla
himppasen alle avustuksen katkeamisen. Avustus tuntui sujuvimmalta suurimmalla
avustustasolla, pienemmällä moottori antoi tehoa hiukan viiveellä. Alvarilla
työmatka taittui hieman nopeammin sekä merkittävästi helpommin. Mukavaa oli
myös se, ettei perille päästessä tarvitse ensimmäisenä mennä suihkuun.
Vapaa-ajan pyöräilijä piti myös Alvarista. Sähköavusteisen
pyörän tuoma helppo vauhdin hurma miellytti. Alvari liikkui kevyesti, vaikka
jyrkimmät ylämäet ja tömäkkä vastatuuli vaikuttivatkin suorituskykyyn.
Alvari kuljetti vapaa-ajan pyöräilijän iltajäätelölle. |
Kokeilu sattui hyvään aikaan. Juuri ennen sen alkua
työmatkoihin käytetty pyörä varastettiin ja näin kokeilun päätyttyä on uuden
pyörän hankinta edessä. Kun sähköistetylle pyörälle on kerran antanut
pikkusormen, ei siitä enää ole paluuta. Niinpä pyöräkauppojen ilmoituksia on selattu
tiuhasti ja patjanalusia kaiveltu sähköavusteisen pyörän hinnan kokoon
saamiseksi. Alvari sijoittuu hinnaltaan sähköavusteisten pyörien keskiluokkaan,
mutta on toisaalta laadukkaista osista kootuksi pyöräksi kohtuuhintainen.
Alvari on pyöränä hyvä, mutta ei kuitenkaan ajoasentonsa takia sopiva juuri
tälle työmatkapyöräilijälle. Sopivan pyörän etsinnät jatkuvat.
P.S. Viikon päästä kokeilun loputtua perheeseen löytyi sopiva sähköpyörä. Molemmat pyöräilijät ovat uudesta tulokkaasta hyvin onnellisia! Lastipyörälainaamo onnittelee!!
P.S. Viikon päästä kokeilun loputtua perheeseen löytyi sopiva sähköpyörä. Molemmat pyöräilijät ovat uudesta tulokkaasta hyvin onnellisia! Lastipyörälainaamo onnittelee!!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti