Kuva: Japan kuvapankki |
Lastipyörälainaamon pyörille etsittiin loppukevään ajaksi evakkokodit lainaamon varastolla sattuneen vesivahingon vuoksi. Moni varahuoltaja saakin nyt kokeilla rauhassa arkea lainaamon pyörien kanssa! Nyt vuorossa Tupliksen kuulumisia.
Tandemin lainaaminen pariksi kuukaudeksi vaikutti hauskalta idealta. Nyt koronan aikaan on kiva saada vaihtelua kotona olemiseen, yhteisillä lihasvoimilla päästään kevyesti pitkälle. Hiukset hulmuaa tuulessa ja lempi leiskuu piknik-viltillä.
No, on se tandemilla ajo vähän muutakin.
Tandemilla ajamisesta selviää helpommalla, kun on hoksannut sopia asioita jo etukäteen, sekä kertoo toimintatapoja matkan aikana. Kuten parisuhteessa muutenkin, myös tandemilla ajaessa kommunikaatio on tärkeässä roolissa. Muuten ollaan kirjaimellisesti ojassa.
Näistä asioista sovittiin jo ennen pyörän selkään hyppäämistä
- Kummalla jalalla lähdetään liikkeelle (kuljettaja päättää ja kertoo ääneen)
- Milloin pysähdytään (suojatien ylitykset jalan, kuljettaja kertoo pysähtymissuunnitelman)
- Kumpi jalka lasketaan maahan pysähdyttäessä (kuljettaja päättää ja kertoo)
- Määränpää ja reittisuunnitelma sinne suojateiden ylityksiä myöten
Tuplis on rungoltaan jämäkkä, mutta kevyt ajaa ja nostaa. Pyörää pystyy tarvittaessa ajamaan hyvin yksinkin. Sen runkokoko on M.
Ajon aikana tuli esille parisuhteen osapuolten erilaiset pyöräilytavat. Toinen on innokas pyöräilyharrastaja ja pyöriä löytyy useampi, kippurasarvista sähköpyörän kautta maastopyörään. Hän ottaa pyörälenkit urheilun kannalta ja haluaa kasvattaa kuntoaan. Toinen taas haluaa siirtyä leppoisasti ja helposti paikasta toiseen.
Tuplis on hyvin maastopyörämäinen ja etukumara ajoasento oli leppoisalle pyöräilijälle uusi kokemus. Kuten monissa autoissa, Tupliksessakin kuljettajan penkillä istuvalla oli enemmän jalkatilaa, kuin takapenkin matkustajan paikalla olevalla. Tämä toki lienee kaikissa tandem-pyörissä, matkustajan ohjaustanko kun sijaitsee kuljettajan penkin alapuolella. Näin matkustajan ajoasento on melko kumara ja jalat viuhtovat lähempänä ylävartaloa.
Haasteita osapuolten pyöräilytapojen yhteensovittamisessa tuli muun muassa vaihteiden valinnassa. Mennäänkö ennemmin Dressmanin slow motion -tyyppistä vauhtia, jonka toinen voi kokea raskaaksi sekä itselle, että pyörälle vai poljetaanko pienillä vaihteilla, jolloin jalkatyö on maantiekiitäjän tapaista. Myös lause “Mun jalat ei liiku tän nopeammin!!!” saatettiin kuulla ilmoille heitettävän.
Kun liikkeelle päästiin, tuli pohdinnan alle molemmille sopiva vauhti. Parisuhteen enemmän pyöräilevä osapuoli on aiemmin kertonut ajaneensa omalla pyörällä työmatkoilla alamäessä reilua neljääkymppiä. Tämä on saanut vähemmän pyöräilevän tunkemaan sormet korviin ja lallattelemaan. Osapuolien sovitellessa tapojaan yhteen, käytettiin muun muassa ohjeistuksia “Polje nyt”, “Ei näin kovaa” ja “JARRUTA!!!”.
Kaikesta huolimatta ja juuri siitä johtuen tandemilla ajamisesta selvittiin ihan hyvin. Pyörän kanssa pysyttiin hyvin pystyssä, eikä käyty edes lähellä kaatumista tai muita vaaratilanteita. Tandemin ajaminen on vakaampaa kuin tavallisen pyörän, esimerkiksi olan yli katsoessa tapahtuva mutkittelu jää vähemmäksi.
Tandem antoi parisuhteen osapuolille hyvän mahdollisuuden harjoitella keskinäistä kommunikaatiota ja toisen huomiointia. Koska ollaan lähellä toista, osapuolet kuulevat toisensa ilman äänen korotusta. Toisaalta pyöräily tuo esille selviytymisvaistot (ainakin vähemmän pyöräilevällä) ja osapuolet halusivat varmistaa, että toinen kuulee oman viestin. Näin oman viestin kertomista ja äänen käyttöä harjoiteltiin myös. Oman jännityksensä toivat myös Tupliksen vaihteet, joita vähemmän pyöräilevä ei ollut koskaan aiemmin käyttänyt. Kun hän oli kuljettajan paikalla, enemmän pyöräillyt opasti häntä niiden käytössä takapenkiltä.
Ajo myös kasvatti luottamusta toiseen. Eteen näkee ainoastaan kuljettaja, joka tekee myös kaikki ajamiseen liittyvät päätökset. Matkustajan on pakko luottaa häneen. Matkustaja voi vain katsoa sivuilla vilistäviä maisemia ja viestiä kuljettajalle omia ajatuksiaan matkan teosta. Samalla on kuljettajan vastuulla ohjata matkantekoa niin, että se on molemmille miellyttävää.
Perille päästessä molemmat osapuolet totesivat, että matka meni ensimmäiseksi tandem-ajeluksi mukavasti. Ehkä sinne piknik-viltillekin vielä päästään.
-Tupliksen lainaaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti