Ei kiitos. Haluan kulkea omin voimin, olenhan vahva ja sporttinen, vannoutunut lihasvoimalla polkimen pyörittäjä. Sähköpyörät ovat painavia ja kömpelöitä. Nämä olivat ensimmäiset ajatukseni sähköpyöräilystä.
Ensimmäisen kerran polkaistessa Ludvig vauhtiin epäröin, että näinköhän pysyn pystyssä. Huokaisin helpotuksesta, pyörähän pysyi pystyssä ja sillä ajaminen oli helpompaa kuin olin ajatellut. Kun pyörä saa hieman vauhtia alleen, se tottelee kuskia vallan mainiosti. Kaarteisiin kannattaa varata enemmän tilaa pyörän pitkän akselivälin takia. Myös pyörän paino saattaa yllättää, ja pienessä tilassa pyörän siirtely voi aiheuttaa haasteita. Pyörän säilytystä varten kannattaakin varata tila, johon pyörä on helppo viedä.
Vahva runko ja
hyvä jarrutusteho tekevät ajamisesta turvallista
|
Ludvigin jykevässä rungossa on paikat tehokkaille hydraulisille
levyjarruille. Jarrutustehoa pitääkin olla pyörän maksimikuorman ollessa 60
kiloa. Paksut ja tyylikkäät renkaat takaavat mukavan ja pehmeän menon hieman
pomppuisellakin tiellä. Vaihteet toimivat portaattomasti ja niiden käyttö vaati
alussa hieman totuttelua. Sähköpyörien tapaan Ludvigin ajotietokone näyttää
nopeuden, ajetut kilometrit ja kellonajan. Pyörän matkustamo-osiossa on paikka
perheen pienimmille ja turvavyötkin löytyvät.
Pehmustettu istuin
pitää huolen matkustusmukavuudesta
|
Kun sain sähköavusteisen lastipyörä Ludvigin lopulta
pihallemme, kävin heti innoissani miettimään mitä mahdollisuuksia se
tarjoaakaan. Se olisi mainio apu kauppaostosten kanssa tai muovien viemisessä kierrätykseen.
Sillä saisi vietyä muuttotavaroita varastoon ja voihan se palvella myös
kauppa-avun muodossa apua tarvitsevia.
Viimeisen kuukauden aikana olen käynyt Ludvigilla
viikoittain kaupassa eikä autoa ole enää tarvinnut. Muuton alla myös
muuttolaatikoiden, pienempien huonekalujen ja kasvien kuljettaminen Ludvigilla
on ollut mieluisaa puuhaa.
Ludvig
”Peikonlehti” Kaupunkinuoli
|
Aktiivisena treenaajana olen tottunut pyöräilylenkeillä
ajanottoon. Tällä kertaa en ottanut nopeinta mahdollista aikaa, vaan vertasin
pyörällä ja autolla tehtyyn kauppareissuun kuluvaa aikaa. Reilun kuuden
kilometrin matka reippaalla polkemisella isompaan markettiin lastipyörällä vei
aikaa 20 minuuttia, kun autolla sama matka taittui hieman yli 12 minuutissa.
Muuttokuorman vieminen varastolle 11 kilometrin päähän ja takaisin vei pyörällä
tunnin, kun autolla samanlainen keikka vei puoli tuntia. Vastaavilla matkoilla
ainakaan aika ei ole itselleni kynnyskysymys valita pyörä auton sijasta.
Hyödyn maksimointia
– muuttokuorma ja roskat kauppareissulla
|
Aktiivisille pyöräilyn harrastajille Ludvig tarjoaa myös
tehokkaita ja erilaisia pyöräilytreenejä. Loivissa ylämäissä ilman
sähköavustusta polkeminen täyden kuorman kanssa tarjosi minulle loistavan
viikoittaisen lihasvoimatreenin. Jos ei kuitenkaan halua hikoilla, sähköavustus
tarjoaa isollakin kuormalla kevyttä kyytiä.
Vielä en ole
ajatukselle tavanomaisen sähköpyörän omistamisesta syttynyt, mutta
sähköavusteinen lastipyörä olisi todella tervetullut tähän kotitalouteen.
Teksti ja kuvat: Onni Hämäläinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti