- Olemme kuusihenkinen perhe, perheeseemme kuuluvat vanhempien lisäksi 7-, 6-, 4- ja 1-vuotiaat lapset, joista vanhimmat kaksi viipottavat jo pitkiäkin matkoja omilla pyörillään. On mielenkiintoista päästä kokeilemaan, miten arki sujuisi tällä porukalla ilman autoa, pohti perheen isä Niko Lempinen ennen kokeiluviikon alkua.
Lapset laatikossa. |
Lyyli Lainapyörä kokeilussa
Perhe sai viikon ajaksi käyttöönsä Lyyli Lainapyörän, joka on kaksipyöräinen Dolly-merkkinen sähköavustuksella varustettu laatikkopyörä. Pyörässä on turvavyöt kahdelle lapselle, ja aikuinen saa kuljettaa sillä yhtä enintään kymmenvuotiasta tai kahta enintään kuusivuotiasta lasta.
Uni yllätti kyytiläisen. |
- Heti ensimmäinen päivä meni huviajelun merkeissä lapsia vuorotellen kyyditettäessä tehden eripituisia lenkkejä. Lapset viihtyivät kyydissä erittäin hyvin, ja innostuivat välillä jopa laulelemaankin, jota auton kyydissä harvoin tapahtuu. Pyörällä käytiin muutenkin huviajelulla tai muuten vain piipahtamassa paljon herkemmin kuin mitä normaalisti autolla. Ajoneuvo herätti paljon positiivista huomiota ja sai aikaan keskustelua, kertoi Niko.
Kokeiluviikolle osui monta sadepäivää, mutta siitä huolimatta pyörä ei jäänyt pyörävarastoon seisomaan.
- Harmi vain, että sateiden takia ulkoilut jäivät vähemmälle, vaikka sateesta huolimattakin polkiessa nousi pakostikin hymy kasvoille. Sadekuomu matkustajille olisi silti ehdoton varuste, totesi Niko viikon jälkeen.*
(*Omaa lastipyörää harkitseville tiedoksi: Dolly-merkkiseen lastipyörään, kuten useimpiin muihinkin laatikkopyöriin, on lisävarusteena ostettavissa sadekuomu, joka suojaa kyydissä matkustavia lapsia sateelta ja viimalta. Lastipyörälainaamon Lyyli-pyörään sadekuomua ei ole hankittu rajallisen budjetin vuoksi. Lainaamon pyöristä Leevi Lainapyörässä on sadekuomu matkustajille.)
”Ostokset kulkivat siinä missä autollakin”
- Kaksi suurempaa kauppareissua sujuivat yksin varsin hyvin. Ensimmäisellä kerralla kaikki ostokset mahtuivat sadesuojan alle laatikkoon. Toisella kerralla tavaraa laitettiin myös tarakkalaukkuun. Ostokset kulkevat siis siinä missä autollakin.
Ostoskärryllinen tavaraa mahtui kyytiin. |
Laatikkopyörä on normaalia pyörää pidempi ja raskaampi. Miltä pyörällä ajaminen tuntui?
- Kaksipyöräisellä ajo oli vakaata kun vain vauhtiin päästiin. Pienissä nopeuksissa, ja liikkeellelähdöissä oli välillä pientä hakemista. Täyteen ostoksia lastattuna pyörä oli erittäin vakaa painopisteen ollessa matalalla, mutta kuusivuotiaan ollessa kyydissä yhdessä pienimmän kanssa pienimmätkin heilahtelut saivat aikaan horjuvaa ajoa, jonka vuoksi pyysin häntä liikkumaan mahdollisimman vähän, kertoi Niko.
Sähköavustus ehdoton varuste Jyväskylän mäissä
Lempisen perhe totesi sähköavustuksen tarpeelliseksi Jyväskylän mäkisillä pyöräteillä.
- Keski-Suomen mäkisessä maastossa sähköavusteisuus on aivan ehdoton varuste. Kaksi kertaa kokeiltuani polkea jyrkempiä mäkiä ilman avustusta, en viitsinyt enää kolmatta kertaa kokeilla. Hiki tulee Jyväskylän mäissä etenkin kuormatulla laatikkopyörällä sähköavustuksenkin kanssa. Lain sallima 250 watin sähköavustus ei täysin täytä laatikkopyörien tarpeita, ja lainsäätäjillä olisikin tässä mietinnän paikka, totesi Niko.
Kokeiluviikon päätyttyä perhe jää miettimään auton vaihtamista laatikkopyörään pysyvästi.
- Hymyssä suin mentiin vaikka välillä satoi paljonkin. Yhteensä kokeilujakson aikana kilometrejä tuli mittariin noin 120. Kokemus sai perheemme vakavasti harkitsemaan laatikkopyörän hankintaa kunhan autosta päästään eroon, summasi Niko kokeiluviikon kokemukset.
- Keski-Suomen mäkisessä maastossa sähköavusteisuus on aivan ehdoton varuste. Kaksi kertaa kokeiltuani polkea jyrkempiä mäkiä ilman avustusta, en viitsinyt enää kolmatta kertaa kokeilla. Hiki tulee Jyväskylän mäissä etenkin kuormatulla laatikkopyörällä sähköavustuksenkin kanssa. Lain sallima 250 watin sähköavustus ei täysin täytä laatikkopyörien tarpeita, ja lainsäätäjillä olisikin tässä mietinnän paikka, totesi Niko.
"Hymyssä suin mentiin!" |
Kokeiluviikon päätyttyä perhe jää miettimään auton vaihtamista laatikkopyörään pysyvästi.
- Hymyssä suin mentiin vaikka välillä satoi paljonkin. Yhteensä kokeilujakson aikana kilometrejä tuli mittariin noin 120. Kokemus sai perheemme vakavasti harkitsemaan laatikkopyörän hankintaa kunhan autosta päästään eroon, summasi Niko kokeiluviikon kokemukset.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti