- Yllytyshullu ja kokeileva perhe on valmiina haasteeseen! Asumme Kangasvuoressa mäen päällä lähellä kaikkia palveluita, mutta 1- ja 5-vuotiaiden lasten ja painavien ostosten tai kirjastokassien vuoksi auto on turhauttavan paljon käytössä lyhyilläkin matkoilla. Omin voimin ei puolestaan jaksa polkea kotimäkemme päälle, jos perässä olisi peräkärry ja lapset sekä tavarat kyydissä. Sähköistä apuvoimaa tarvitaan, kertoi Jenni Paanala kesän alussa syitä pyöräkokeiluun mukaan hakemiselle.
Avuksi mäen päälle kipuamiseen saapui sähköpyörä Lempi kera
Lasse-peräkärryn. Lempi ja Lasse olivat elokuun alussa viikon verran lainassa
Paanalan kaksilapsisessa perheessä. Sekä sähköpyörä että pyörän peräkärry
olivat perheelle uusia tuttavuuksia, ja Lempiä ja Lassea odotettiinkin
perheessä innolla.
Vauhdin hurmaa ja uuden opettelua
- Maanantaina
pyörä haettiin tyttötriona ja kyllä oli kaikki kummallista ja uutta, mitään
mielikuvaa ei entuudestaan ollut peräkärrystä, saati sähköpyörästä! Olihan
kokonaisuus pitkä ja leveä! Vauhti vielä päälle, niin olo oli vähintäänkin
turvaton. Myöhemmin yksin ilman kärryä ja lapsia pystyin minäkin jo nauttimaan
vauhdin hurmasta, ja mies kokeilikin heti ensimmäisenä iltana ”maksiminopeutta”
innoissaan, kertoi Jenni ensimmäisestä kokeilupäivästä.
Alkuun liikkeellelähtö sähköpyörä-peräkärry -yhdistelmällä
tuntui monimutkaiselta akkuineen ja turvavöineen, ennen kuin lähtöihin syntyi
viikon kuluessa jonkinlainen rutiini.
- Heti toisen päivän aamuna laitoin lapset kyytiin ja suunta
kohti hoitoa ja töitä. Voi sitä vöiden ja säädön määrä aamukiireessä, akut ja
kaikki :) Mutta lapset tykkäsi! Illalla tehtiin vielä kirjastoreissu ja kuopus
1,5 v torkahti hyvin peräkärryn kyytiin. Ja seuraavina päivinä homma alkoikin
jo rutinoitumaan, kertoi Jenni.
Pyörän selästä maisemat näyttävät erilaisilta kuin ratin takaa
Viikon aikana sähköpyörällä ajettiin sekä peräkärryn kanssa
että ilman kärryä. Sähköapu tuo kevennystä ajoon, mutta peräkärry kahden lapsen
kanssa on kuitenkin sen verran raskas perässä vedettävä, että ihan itsestään
pyörä ei kulje sähköavullakaan.
- Ylämäet menee kärryn kanssa juuri ja juuri sähkön avulla,
mutta ei niin hiettömästi mitä etukäteen kuvittelin. Ilman kärryä pyörä kulki
kevyemmin mäetkin, Jenni kertoi kokemuksistaan.
Liikenteessä peräkärryllinen pyörä ei juuri herättänyt erityistä huomiota, sillä laatikkopyöriin verrattuna peräkärryt ovat jo varsin tuttu näky
liikenteessä. Lempi on Workcycles GR8 -merkkinen
raskaankin lastin kuljettamiseen tarkoitettu taakkapyörä, johon on asennettu
sähköapu jälkikäteen sähköistyksiä tekevässä pyöräliikkeessä. Lasse on
puolestaan Croozer-merkkinen pyörän peräkärry, jolla voi kuljettaa kahta
enintään kuusivuotiasta lasta.
- Pyörän selästä kesän ja syksyn tuoksut ja maisemat
avautuvat paljon paremmin kuin auton ratista. Oli mukava saada kokemus sekä sähköpyörästä että peräkärrystä, tiivisti Jenni viikon kokemukset.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti