perjantai 14. elokuuta 2015

”Kun vauhtiin pääsee niin sehän sujuu kuin tanssi” – Lainaajien kommentteja pyörien sähköavusta

Kaikki Lastipyörälainaamon pyörät ovat sähköavusteisia. Lainaamoon valittiin sähköavusteisia pyöriä, sillä sähköapu tuo helpotusta ajoon Jyväskylän mäkisessä maastossa. Mutta mitä mieltä lainaajat ovat olleet sähköavusta?

Leon akku sijaitsee tarakalla.
Sähköavusteinen polkupyörä eli lyhyemmin sähköpyörä on monelle vielä kovin tuntematon menopeli. Myös suurimmalle osalle lainaamon asiakkaista sähköavusteinen pyörä on ollut uusi tuttavuus, palautteiden perusteella kuitenkin mieluinen sellainen:
"Sähköavustuksen oppi yllättävän helposti. Alkutestailun jälkeen ajo sujui hyvin."
 "Sähköavusteisuus oli mielenkiintoinen ja positiivinen kokemus Jyväskylän mäkisissä maastoissa."
"Tykkäsin sähköavustuksesta ihan valtavasti! Ajaminen kahden lapsen kanssa ei ollut ylämäissä tuskaisaa, kuten se meidän omalla tavispyörä+peräkärry -yhdistelmällä on. Sähköavustus toimi todella hyvin, auttoi sopivasti ja huomaamattomasti."
 "Sähköavustus auttoi juuri sopivasti, suurimmalla teholla jyrkemmätkin mäet menivät vaivatta, loivemmassa maastossa avustuksen pystyi säätämään aina sopivan pienelle. Tasamaalla pyörä rullasi kohtalaisen hyvin myös ilman sähköavustusta."

Sähköavusteinen pyörä ei ole mopo


Lyhyesti sanottuna sähköavusteinen pyörä on kuin tavallinen polkupyörä, mutta sitä on kevyempi polkea. Sähköpyörä ei siis ole mopo, sillä sähköavustus toimii vain poljettaessa, ja sähköpyörän moottori sammuu, kun pyörän vauhti on yli 25 kilometriä tunnissa.

Yhdellä latauksella voi ajaa pyörästä, pyöräilijän painosta, lastin raskaudesta ja pyöräilyolosuhteista riippuen noin 30–60 kilometriä. Sähköpyörän akun voi irrottaa pyörästä ja ladata sisällä kännykän tapaan.

Sähköavusteisia pyöriä voi ostaa tehdasvalmisteisena tai asennuttaa pyörään sähköistyksen jälkikäteen. Lainaamon pyöristä kolmessa on tehtaalla asennettu sähköistys ja yhteen, Lempi Lainapyörään, sähköt on asennettu jälkikäteen pyörien sähköistyksiä tekevässä liikkeessä.

Lyylin akku on sijoitettu laatikkoon, penkin alle.

”Helpotti ajoa huomattavasti”


Useimmissa sähköpyörissä avustuksen tasoa saa säädeltyä ajon aikana tarpeen mukaan, ja sen saa myös kokonaan pois päältä, jos ei halua kevennystä ajoon. Jyväskylän jyrkimmissä mäissä saa kuitenkin hien pintaan sähköavustuksenkin kanssa, etenkin jos kyydissä on raskas lasti. 

Ohjaustangossa olevasta näytöstä voi säätää avustuksen tasoa. 
"Tavaraa oli aika paljon (viisi isoa multasäkkiä) ja kyllähän siinä polkea sai etenkin ylämäissä, mutta suht mukavasti kulki lastissakin. Sähköavusteisuus oli hyvä juttu."

"Keski-Suomen mäkisessä maastossa sähköavusteisuus on aivan ehdoton varuste. Hiki tulee Jyväskylän mäissä etenkin kuormatulla laatikkopyörällä sähköavustuksenkin kanssa."

"Sähköavusteinen pyörä helpotti ajoa huomattavasti. Jyrkimpiin mäkiin ei avustuksesta ollut apua, mutta toisaalta moottorin avustamana saattoi pyöräillä kiertotietäkin, jolloin jyrkän nousun sai vaihdettua pitkään loivaan nousuun. Muutenkin pyörällä ajeli ihan huvikseenkin pidempiä reittejä."

"Sähköpyörä oli hyvä kokemus ja pienen harjoittelun jälkeen ylämäetkin alkoivat sujua."



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti